منتديات داونلودز2


العودة   منتديات داونلودز2 > >

القسم العام تجد هنا المواضيع العامة والتي لايوجد لها اي صلة باي منتدى اخر هنا



المدرسين

لو كنت اشتغلت قبل كدة مدرس أو بتفكر تشتغل فلا بأس مطلقا... اسمع أولا: لازم تكون صاحب عينين واسعتين ويستحسن

إنشاء موضوع جديد  إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 06-22-2007, 06:59 PM   #1 (permalink)
عضو ماسى
 




 
{the rock} على طريق التميز

افتراضي



لو كنت اشتغلت قبل كدة مدرس أو بتفكر تشتغل فلا بأس مطلقا... اسمع



أولا: لازم تكون صاحب عينين واسعتين ويستحسن ماتكونش ملونة ولازم تتعود تبرق دايما ولما تتنرفز عينك تطق شرار "لزوم إرهاب التلاميذ عصافير الجنة!".



ثانيا: يجب أن تكون بصحة جيدة وخاليا من الأمراض البسيطة والمستعصية. وخصوصا الأمراض النفسية ولابد أن تكون متفائلا زيادة عن اللزوم "عشان القهر اللي هتشوفه يعني!"



ثالثا: تكون عندك مناعة قوية ضد الأمراض بداية من أمراض الشتا والبرد لأن الفصل عندك مش هيبطل كحكحة "كح كح" وعطس "أتشووو".. انتهاء بأمراض الغدة والجدري والحصبة. وكل أمراض العيال الحلوين!



رابعا: أمن على حياتك بمبلغ محترم. وماتقلقش على الأقساط مش هتلحق تدفع قسطين على بعض... و مقدما للورثة!



خامسا: اوعى تدخل الفصل وموبايلك مفتوح علشان لو جالك مكالمة مش هتسمع كلمة من الدوشة والهيصة والزمبليطة اللي هيعملوها الأولاد علشان يبينوا للي سيادتك بتكلمه قد إيه إنت شخصيتك قوية ومسيطر عليهم!.. ويا عيني بقى لو كان اللي على التليفون الجو ولا المدام ولا أخوك الصغير يبقى ضمنت إنك في البيت كمان هتعيش مغلوب على أمرك!ويا ويلك يا سواد ليلك لو جالك "ميسد" بس مش هتخلص من التريقة عليك وعلى اللي رن لك وعلى بخل الناس في الأيام دي.الحاجة الوحيدة اللي ممكن تستفيد فيها من الموبايل إنك تلعب games في أوقات فراغك!



سادسا: إنت محتاج عصاية من النوع اللي بيعمل صوت مرعب في الهواء تهوش بيها بس. وخليك فاكر إن الضرب ممنوع بقرار من الوزارة.. بدل ما يقوم عيل مفعوص يفكرك بيها وعلى شفتيه ابتسامة تحمل خبث الدنيا كلها.



سابعا: لو عندك استشارة عن عطل عندك في الكمبيوتر أو الموبايل أو البلاي استيشن ماتروحش بعيد لأن عندك دكاترة متخصصين ورؤساء قسم في الفصل بتاعك ومستعدين لخدمة سعادتك والتوصيل للمنازل كمان.. وكله بالمجان!



ثامنا: اوعى.. وبكرر اوعى تسأل السؤال ده.. "نفسك تبقى إيه يا حبيبي لما تكبر؟".على غرار ما كان يفعله معنا مدرسونا زمان.. لأن الإجابة ستفجعك وهتنسد نفسك عن الحياة كلها!فلن تخرج الإجابة عن: هو حد لاقي شغل الأيام دي لما احنا هنلاقي.. أو عايز أشتغل "نانسي عجرم".. قصدي أغني زي "نانسي عجرم"!!!! مش قلت لك بلاش تسأل..



تاسعا: لو بتفكر تدي درس خصوصي.. فلازم تعرف إن نظام الدروس في ابتدائي نظام جدا لو عرفته الأمم المتحدة لضربتنا بصاروخين أرض جو!.. لأن لو سعادتك فكرت تدي درس ولو إن تخصصك لغة عربية مثلا فهتلاقي ولي الأمر يقول لك: "أنا عايزك تدي له كل المواد على بعض يا بلاش! "شروة يعني على بعضها".فستجد نفسك مطالبا بشرح العربي والحساب والعلوم والدراسات والإنجليزي... يعني لو إنت كنت متعقد من مادة معينة من صغرك؛ وحمدت ربنا وشكرته إنك خلصت منها ودخلت كلية بعيدة كل البعد عنها، فلا وألف لا! المادة دي مش هتسيبك في حالك وبدل ما كنت زمان مغصوب إنك تذاكرها وتفهم اللي تفهمه على قد ما تقدر وتطنش اللي ماتفهموش وتحشر مخك بالمعلومات وتخش اللجنة تفضي دماغك في الورقة وتخرج من اللجنة دماعك أبيض يا ورد، فدلوقتي الكلام ده ماينفعش.. إنت لازم تذاكر وتفهم كل حاجة وتحاول تبحث وتنقب عن كل خفايا المادة دي وإلا لو سألك تلميذك النجيب عن أي سؤال وماعرفتش هتبقى في نظره زي الـ.... الـ..... ولا بلاش! فخليك شطور وراجع اللي فاتك واللي ماتعلمتوش زمان جه الوقت اللي هتتعلمه فيه رضيت أم أبيت!!!!! وماتقولش التعليم كان زمان.. النهارده ممكن تتعلم قبل ما يفوت الأوان.. فصول محو الأمية في كل مكان!



عاشرا: خليك الشاب الروش واعرف الدنيا ماشية ازاي واتعلم الروشنة من طلبة الفصل بتوعك.. مش عيب إنك تتعلم منهم زي ما بتعلمهم، بدل ما تبقى واقف في الفصل مش فاهم حاجة من اللي بيقولوها..ولو مكسوف ونفسك مش مطاوعاك تسأل المفاعيص دول.. عندك "اللمبي" و"عوكل" و"بوحة" اشتري الأفلام واسهر عليها واحفظها عن ظهر قلب وبعدين اقف قدام المرايا واتدرب على تحية الصباح الجديدة واترحم على تحية صباح زمان أيام ما كان المدرس من دول يدخل الفصل ويقول: "صباح الخير".. فيرد عليه الفصل في نفس واحد ولا أحسن أوركسترا: "صباح النور على البنور يجعل صباحنا هنا وسرور"...فده كان زمان وراح لحاله.. من هنا ورايح ادخل الفصل واملأ صدرك بنسيم الصباح وبصوت ملعلع كده قول: "صبح صبح يا عم الحج"!!




{the rock} غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 06-24-2007, 03:33 PM   #2 (permalink)
عضو فضى
 




 
عيون فلسطين على طريق التميز

افتراضي


هههه



يسلمو اخي على الموضوع الجميل



بارك الله فيك



عيون فلسطين غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 11-22-2007, 08:28 PM   #3 (permalink)
عضو مجتهد
 




 
hoooom على طريق التميز

افتراضي


ههههههههههههههههههههههههههههه ممتاز على هاي الحال مش رايح يكون خلال

عشر سنين اي مدرسين



hoooom غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إنشاء موضوع جديد  إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

جديد مواضيع قسم القسم العام

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are معطلة
Pingbacks are معطلة
Refbacks are معطلة



الساعة الآن 01:43 PM


RSS RSS 2.0 XML MAP HTML
 

 

   Downloadiz2.Com - Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd