منتديات داونلودز2


العودة   منتديات داونلودز2 > >

القسم العام تجد هنا المواضيع العامة والتي لايوجد لها اي صلة باي منتدى اخر هنا

اقوى عروض الويندوز و اللينكس VPS مقدمة من شبكة داونلودز2 !@!

اكونت سيرفر ويندوز اسطورى ( 8 كور بروسيسور + 32 جيجا رام + كونكشن 1 جيجا ) فقط بـ 50 جنيهأ !@!



بسمة وهبة حاور بسمة وهبة في قبل ان تحاسبوا من غير روابط

المذيعة (بسمة وهبة) تحاور (بسمة وهبه) في برنامج قبل ان تحاسبوا في جو هادئ وفي ظلام الليل باحدى الحدائق استضافت

إنشاء موضوع جديد  إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 07-21-2009, 10:04 PM   #1 (permalink)
عضو جديد
 




 
عاشق الرحيم على طريق التميز

افتراضي



المذيعة (بسمة وهبة) تحاور (بسمة وهبه) في برنامج قبل ان تحاسبوا

في جو هادئ وفي ظلام الليل باحدى الحدائق استضافت المذيعة بسمة وهبة في برنامجها الشهير قبل ان تحاسبوا مذيعة برنامج اللعب مع الكبار بسمة وهبة وكان هذا الحوار



التقديم(بسمة1) : ضيفة الحلقة اليوم هي احدى المذيعات اللاتي لاقين حبا شديدا من الجمهور من خلال برنامجها السابق قبل ان تحاسبوا على قناة اقرأ الفضائية ثم برنامج مشاهير الحوار ثم وبدون مقدمات فاجأت الجمهور بقرار صادم وهو خلعها الحجاب ليقع الجمهور في حيرة شديدة ما بين مشفق عليها وبين منتقد عنيف واخر غير مكترث اصلا بما حدث هي المذيعة بسمة وهبة.



بسمة1: ابدا معاكي بسؤال يا بسمة يحطنا على ارضية واحد وهيحدد سير البرنامج بشكل كبير وهو ايه راي بسمة وهبة في الحجاب؟



بسمة2: مفيش لبسمة وهبة ولا لأي مسلمة راي في الحجاب لانه فرض ربنا باجماع كل علماء المسلمين.



بسمة1: جميل. طب ليه خلعتيه يا بسمه وانت عارفه انه فرض.



بسمة2: انا رديت على الموضوع ده كتير وارجوا تفهم وجهة نظري طبعا الحجاب فرض وشئ جميل بس انا مقدرتش التزم بيه السنين اللي فاتت لان كان لبسي كاجوال وبيسئ للحجاب.



بسمة1: طب لما انت عارفة انه مش مناسب ليه ماغيرتيش لبسك بدل ماتخلعي حجابك ولا الاية اتعكست.



بسمة2: (تصمت لبرهة ثم تستطرد) انا مقولتش انا اللي عملته صح ومش بدعي اي واحدة انها تعمل زيي بس يمكن انا مقدرتش اخد الخظوة دي بسبب ضغوط كتيرة فأرجو ان الناس تقدرني وتحترم وجهة نظري.



بسمة1باستغراب) ايه علاقة الناس يابسمة بحجابك هو انت كنت لابساه عشان الناس ولا عشان ربنا.



بسمة2 بحزم) مش بسمة وهبه اللي تلبس الحجاب او تخلعة عشان الناس انا بفكر كويس في قراراتي وكل اللي يعرفوني عارفين ان شخصيتي قوية.



بسمة1: بس انت خلعتيه يا بسمة عشان الناس وبعدين هي قوة الشخصية متنفعش تكون غير في الغلط ليه شخصيتك القوية مخلتكيش تغيري لبسك بدل ما تخلعيي حجابك.



بسمة2: (بنظرة حادة) انا سبق وجاوبتك في النقطة دي وماتضغطيش على اكتر من كده وماتحسسينيش اني كفرت.



بسمة1: بررتي في احد الحوارات خلع الحجاب ان كتير من غير المحجبات محترمات وناجحين في عملهم هو مفيش محجبات محترمات وناجحين في شغلهم وانت كنت واحدة منهم.



بسمة2: انا مقصدتش كده انا قولت كده عشان نظرة الناس لغير المحجبة انها منكر وانهم مفرطين في دينهم وعشان الناس تعرف اني مش هخرج عن خطي ولا اهدافي ومش هقدم اي حاجة غير البرامج الجادة ومناقشة قضايا الناس....



بسمة1: (مقاطعة كلامها) طيب ما ده كان ممكن تعمليه وانت بالحجاب ايه اللي جد يابسمة ولا هي تلاكيك وبمناسبة البرامج الجادة ايه مدى الجدية في برنامج اللعب مع الكبار.



بسمة2: (بهدوء) البرنامج جديد جدا على وبيقدمني بشكل مختلف وفكرته لاول مره بتتنفذ بالشكل ده واعتقد اني مش بناقش ضيوفي في اكلهم وشربهم وفسحهم انا باحوارهم باسلوب المحلل النفسي وكل اللي شاف البرنامج شاف ده.



بسمة1: (بعصبية) من غير لف ولا دوران يا بسمة هي دي القضايا الجدية اللي انت بتكلمي الناس عليها (نفسيات الفنانين) ايه اللي الناس استفادتة لما عرفت ان المغنية دي عصبية ولا الفنان الفلاني قلبه كبير ولا هو ده الخط الجديد عشان الشهرة اللي مكانتش على مستوى طموحك وانت محجبة فتيجي مع الفنانين اللي الناس بتتشهق وراهم عشان هما دول الكبار اللي لازم نلعب معاهم....



بسمة2: (بصوت عال) انا لا اسمحلك انك تتهميني اني كنت بتاجر بالحجاب لاني لابساه من قبل ما ادخل المجال ولا اني خلعته عشان الشهرة المسألة كلها ان شكل جديد بظهر بيه وحجابي حاجة بيني وبين ربي ومحدش له دخل فيه.



بسمة1: صحيح ان دي حاجة بينك وبين ربنا بس انت مكنتيش اي حد يابسمة انت كنت من اشهر المذيعات المحجبات والاف الناس كانت بتتفرج عليكي وشايفاكي قدوة.



عارفة لما خلعتي الحجاب ايه اللي حصل؟ اقولك انا:



كل الناس اللي كانت بتحبك اتصدمت فيكي جدا ومنهم اللي فقدت الثقة في كل المذيعات المحجبات واللي قالوا انهم منافقات وبيشتغلوا بالحجاب عشان الفلوس وفي ناس لحد النهاردة وانا منهم لما بشوف الخبر على النت جسمي بيرتجف ونفسيتي بتتعب جدا.



ده غير اعداء الاسلام ومتصيدي الاخطاء , بقرارك سمحتيلهم انهم يطلعوا يشتموا في المسلمين وعلمائهم وربطوا بين قرارك وحلقات قبل ان تحاسبوا الأخيرة.



بسمة2: (مقاطعة) استني استني أولا انا مش اول ولا اخر واحدة تخلع الحجاب.



ثانيا خلعي الحجاب ملوش اي علاقة بقبل ان تحاسبوا.



ثالثا: انا رفعت قضية على القس اللي قال كده.(منقول من موقع)



رابعا: (بهدوء ممزوج بالحزن ) انا كنت عارفة ان فيه ناس مش هتستحمل الخبر وهيزعلوا مني بس انا متأكدة انهم بعد كده هيحترموا قراري والمسألة مسألة وقت.



بسمة1: (بلهجة حادة وهي تلوح) لا طبعا يا بسمة عمرها ما هتكون مسألة وقت بدليل ان الموضوع الناس بتتكلم فيه لحد النهاردة وعمر التاريخ ما هيرحمك يا بسمة من اسائتك لدينك ولحجابك.



بسمة2: (تومئ برأسها وتظهر الدموع في عينيها)



بسمة1: (كانها تواسيها) ليه بتبكي يا بسمة.



بسمة2: نفسي الناس اللي اتصدموا من الخبر ولسه مؤثر في نفسهم انهم يسامحوني ويعتبروا ان الأمر شخصي واني كنت صريحة مع نفسي وانهم يدعولي ان ربنا يهديني ومكونش سبب ابدا في ان حد يشمت في ديننا.



بسمة1: ( بهدوء) يا بسمة الناس مش قادرة تسامحك الا اذا رجعتيلهم (البسمة) الحقيقية اللي عرفوها مش اللي بتدور على روتانا وانها تلعب مع الكبار.



فاصل فاصل فاصل



بسمة1: سؤال جاوبيني عليه بكل صراحة يا بسمة (هو لو الواحد بيصلي وبعد الصلاة اخلاقه ومعاملاته مع الناس مش كويسة المفروض حسب وجهة نظرك انه بيسئ للصلاة والمفروض يبطل يصلي. صح؟؟)



بسمة2: لا طبعا لان الصلاة اكبر فرض في الاسلام.



بسمة1: (تقاطع بنرفزة شديدة) يا بسمة احنا مش هنقول الدين على مزاجنا مفيش فرض صغير وكبير الفرض فرض والحجاب فرض زي الصلاة عند ربنا.



بسمة2: وانا مقولتش ان الحجاب مش فرض.



بسمة1: انا قصدي يا بسمة ان الانسان ماينفعش يسيب فرض ربنا لاي سبب مهما كان وحش وكلنا فينا عيوب ومش عشان انا وحش ما اصليش وما اصومش واخلع حجابي ولا رايك ايه يا بسمة.



بسمة2: تحدق بسمة فيها لفترة ثم تقول بهدوء استئذنك ننتقل لنقطة تانية.



بسمة1: (تتنهد في حنق) انت قولتي ان في ضغوط عليكي عشان تخلعي الحجاب ممكن نعرفها!!



بسمة2: افضل احتفظ بالموضوع ده لنفسي.



بسمة1: في راي بيقول ان من ضمن الضغوط دي ان بسمة حست ان اللوك الديني مش لايق عليها وخصوصا بعد حلقاتك الأخيرة.



بسمة2: اولا قبل ان تحاسبوا هو بدايتي وهو اللي علمني ازاي اكون مذيعة وافهم اللي قدامي.



ثانيا: البرنامج كان ناجح جدا بدليل انك بتقدمي مكاني دلوقتي فا اكيد مكانش ضغظ علي.



بسمة1: وزوجك ايه رايه؟



يسمة2: حياتي سر بيني وبين اهل بيتي وما حدش له علاقه بيه.



بسمة1: (بلهجة هادئة وصوت حنون) و ربنا يابسمة مش بيسبب اي ضغط عليكي مش مكسوفة منه.



بسمة2: (شهقة خفيفة كأنها انتبهت لشئ ما)



بسمة1: تستطرد مش خايفة انا ربنا يختارك يابسمة ومتكونيش معانا بكرة.



بسمة2: مازالت هادئة وتحدق في الأعلى كانما لمحت شيئا ما.



بسمة1: ليه سبتي الشيطان يضحك عليكي والدنيا تاخدك يابسمة



هي الدنيا بقت دار الخلود؟؟



ولا الشهرة والنفوذ بيدوموا؟؟



احنا بننزل القبر يابسمة ب 3متر قماش وعملنا سواء كويس او وحش.



لحد امتى هتفضل سارقاكي سكينة الدنيا؟؟



يابسمة ( كل شئ هالك الا وجهه له الحكم واليه ترجعون).



نسيتي ان ربنا هو اللي انعم عيكي باللي انت فيه دلوقتي فيكون ده شكرك لنعمته انك تسيبي فرضه عشان الدنيا ولا احنا اللى عملنا المجد لنفسنا.



ليه يابسمة مااستغلتيش حب الناس ليكي في قبل ان تحاسبوا وتنصري بيه دينك وتبنيه لآخرتك.



ولو افترضنا ان الناس اقتنعت بردودك في الدنيا هل تقدري تقنعي ربنا بيها وهو بيحاسبك.



هتقولي ايه لما تقفي ادامة ولحم وشك بيقع خجلا؟ هتقولي اصلي كان نفسي اكون اشهر مذيعة في التليفزيون هي دي اقصى امالك يا بسمة. استرجعي يا بسمة كل الأسئلة اللي سألنهالك واستشعري ان ربنا اللي بيسأل تردي وتقولي ايه.



راجعي نفسك واقفي معاها تاني يا بسمة.



بسمة2: تدخل في بكاء هستيري



وفجأة ينكشف الظلام عن شئ يلمع في السماء فكأنما نور يهبط منها الى الأرض رويدا رويدا وينحسر النور ليبرز عن وجه ملائكي لصبية رائعة الجمال وكأنها من الحورالعين وتقترب من بسمة وهي منهمكة في بكائها فتضع يدها على رأسها وتمسح عليها وكانما تواسيها وهي تردد قول الله تعالى" يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً" الاحزاب: 59



ثم تنتقل الى قوله تعالى" وَالَّذِينَ إِذَافَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَفَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ وَلَمْيُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُونَ آل عمران :135



ثم الى قوله" قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنرَّحْمَةِ اللَّهِإِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ" الزمر: 53



ثم انحنت على راس بسمة لتقبلها وترتفع الى السماء مرة اخرى.



ولم تمض سوى لحظات حتى حدث ما هو اعجب من ذلك , ثمة شئ جلل كما المعجزات فاذا بجسد (بسمة2) يتحول الى مايشبه قطع البلور المضيئة ويسبح الجسد الى اعلى من الارض قليلا ثم يقف على راس (بسمة1) ويهبط حتى تلاحم الجسدان تماما في مشهد تقشعر له الأبدان. وهنا اكتمل لها الباطن الطيب والظاهر الصالح فعادت لنا بسمة وهبة من جديد.



وهنا انهمرت دموع كل المتابعين للحلقة وتتعالى صيحات الفرح ويدوي تصفيق هائل من كل محبي بسمة وهبه.



رجعتلنا بسمة بحجابها وجمالها رجعت بعد الكابوس اللي عاشت وعيشتنا معاها فيه بعيدا عن حجابها وربها وختمت الحلقة وهي بتهمهم ( الا حجابي عزي وتاجي. يارب لا تقبضني الا وانت راض عني)



(انتهت الحلقة وكلنا في انتظار بسمة)



الحلقة دي يا جماعة من نسج الخيال وكانها حلم بتخيله ومحصلتش في الحقيقة وصدقوني انا عمري ماكنت اقصد اكون قاسي عليها بس لو كانت بسمة وهبة فعلا لسة في قبل ان تحاسبوا كان هيكون اسلوبها مع الضيفة اللي خلعت حجابها زي ده بالظبط وارجعوا لبرامجها ويمكن تلاقوه اصعب من ده كمان لاني مش محاور زيها.



واخيرا في ناس كتير بتقوللي انساها خلاص عمرها ما هترجع للحجاب تاني وان اللي بتعمله مالوش فايدة لان الشهرة والأضواء بتنسي الانسان كل حاجة.



بس انا برضه لسه بدور على الحتة الطيبة اللي فيها واملي انها في يوم من الايام تقرا موضوعاتي ليها واني اكون سبب في رجوعها لينا تاني (انك لا تهدي من احببت ولكن الله يهدي من يشاء)




عاشق الرحيم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إنشاء موضوع جديد  إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

جديد مواضيع قسم القسم العام

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are معطلة
Pingbacks are معطلة
Refbacks are معطلة



الساعة الآن 05:34 AM


منتديات داونلودز2

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML
 

 

   Downloadiz2.Com - Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd