منتديات داونلودز2


العودة   منتديات داونلودز2 > >

القسم الدينى هنا تجد كل شىء عن الاسلام من خطب ولقاءات دينية

اقوى عروض الويندوز و اللينكس VPS مقدمة من شبكة داونلودز2 !@!

اكونت سيرفر ويندوز اسطورى ( 8 كور بروسيسور + 32 جيجا رام + كونكشن 1 جيجا ) فقط بـ 50 جنيهأ !@!



حكم كتابة هههههه والتمازح بين الجنسين مهم

بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم و رحمة الله ................................. حكم كتابة هههههه والتمازح بين الجنسين مهم مهم مهم ماحكم

إنشاء موضوع جديد  إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 02-19-2010, 10:49 PM   #1 (permalink)
عضو مجتهد
 




 
لماضة باشا rondrilla على طريق التميز

افتراضي



بسم الله الرحمن الرحيم







السلام عليكم و رحمة الله





.................................






حكم كتابة هههههه والتمازح بين الجنسين مهم مهم مهم






ماحكم مشاركة المرأة في المنتديات؟ وردها على الرجال ومناقشتها مواضيع معهم؟ وهل المزح مع الرجال في المنتديات يعتبر حراما؟ وما حكم استخدام الأيقونات التعبيرية مثل الابتسامات ؟ وهل استخدام الرسائل الخاصة بين المرأة والرجل للاستفسار عن أمر أو طلب مساعدة يجوز؟ وهل يجوز للمرأة أن تكتب كلمة هههههه؟ جزاكم الله خيرا جوابي على أسئلتي بدقه حتى أطمئن






الجواب:



الحمد لله

أولا :

يجوز للمرأة أن تشارك في المنتديات العامة ، إذا تقيدت بالضوابط التالية :



1- أن تكون مشاركتها على قدر الحاجة ، فتطرح سؤالها أو موضوعها ، وتنصرف ، ولا تعلّق إلا على ما لابد منه ؛ لأن الأصل هو صيانتها عن الكلام مع الرجال ، والاختلاط بهم .



2- ألا يكون في كلامها ما يثير الفتنة ، كالمزاح ولين الكلام ، والضحك كأن تكتب : (هههههه( كما في السؤال ، أو تستخدم الأيقونات المعبرة عن الابتسامات ؛ لأن ذلك يؤدي إلى طمع من في قلبه مرض ، كما قال سبحانه : ( يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا ) الأحزاب/32



3- تجنب إعطاء البريد ، أو المراسلة الخاصة مع أحد من الرجال ، ولو كان ذلك لطلب مساعدة ؛ لما تؤدي إليه هذه المراسلة من تعلق القلب وحدوث الفتنة غالبا .



4- والأولى والأفضل ألا تشارك المرأة إلا في المنتديات النسائية ، فهذا أسلم لها ، وقد كثرت هذه المنتديات ، وفيها خير وغنى . وإن احتاجت للمشاركة في منتديات عامة فالأولى أن تختار اسما لا يدل على أنها أنثى .



والله أعلم . (انتهى)



أجاب على السؤال فضيلة الشيخ محمد صالح المنجد






السؤال



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..



أود يا شيخنا الفاضل أن تفيدنا مما حباك الله من علم ومعرفه عن بعض الأحكام المتعلقة بدخولنا للإنترنت واستخدامنا له وذلك حرصاً على أن يكون هذا المنتدى خاصة منبر علم ومعرفه في شتى العلوم وتسلية مباحة حتى أكون قد فتحت باباً للخير وأن لا يكون هذا المنتدى باباً من أبواب الشيطان وأنا من فتحته فأتحمل وزري ووزر غيري ..



- شيخنا الفاضل سلمه الله أسئلتي كالتالي :



1= هل يجوز ما يحصل بمنتدى التسلية والتعارف خصوصاً أو غيره من الأقسام ما يحصل بين الرجل والمرأة من أعضاء المنتدى من مزاح ونقاشات جانبيه بعيده عن الموضوع المراد طرحه وما يتولد من ذلك من صداقات بريئة بينهم ؟



2 = هل يجوز التراسل الخاص بين الأعضاء من رجل وامرأة في المنتدى بعيداً عن مواضيع إدارة المنتدى أو الاستفسار عن شيء شرعي أو طبي .. بمعنى أن يكون هناك كلام عابر وسلام وتعارف فقط لا غير ؟



3 = هل يجوز أن يخاطب الرجل المرأة بالمنتدى بعبارة عزيزتي أو هي تخاطبه بعزيزي أو غيرها من العبارات المتلطفة ؟



4 = هل يجوز أن تتجاوز الفتاة والرجل من أعضاء المنتدى علاقة الكتابة في منتدى واحد إلى صداقات خارج إطار المنتدى .. أي إلى الماسنجر والبريد وأحياناً المحادثات الصوتية .. بدعوى الأخوة والمعزة والصداقة ؟



5 = هل يكون المرء آثماً إذا سمح لأخواته وزوجته بالمشاركة في المنتدى ؟

-------------------

هذه الأسئلة التي تحضرني الآن وأرجو منك إفادتنا مشكوراً بأي نصائح تدعم جانب الخير بالمنتدى وتغلق أي باب من أبواب الشر الذي ممكن أن يحدث من قبل إنشاء هذا المنتدى وجزاكم الله عنا كل خير وبارك الله فيكم






الجواب





أما بخصوص هذه الأسئلة على وجه الخصوص فإليك الجواب :



1 – قلت – حفظك الله – : ... وما يتولد من ذلك من صداقات بريئة بينهم !

فأقول : وأين البراءة في تلك العلاقات ؟!

إلا أن يكون ذلك في بدايتها ومن طرف واحد مُغرر به ؟!

وقد سـدّ الله الطرق المفضية والمؤدّية إلى الوقوع في الحرام .

فحرّم نظر الرجال إلى النساء .

وأمَر بغضّ البصر .

وحرّم الخلوة .

ومنع الاختلاط بين الجنسين .

وحرّم على النساء النظر إلى الرجال نظر شهوة وريبة .

ومنع المصافحة بين الجنسين إلا في المحارم .

ومنع من الخضوع بالقول .



كل هذه يصح أن نُسمّيها : احتياطات أمنية لمنع وقوع الفاحشة .



فلا يصحّ أن تُرتكب هذه الأشياء تحت شعار " حُسن النيّة " أو " براءة المقصد " أو تحت أي شعار من هذه الشعارات .



وقد كان عطاء بن أبي رباح يقول : لو ائتمنت على بيت مال لكنت أمينا ، ولا آمن نفسي على أمة شوهاء .

وعلّـق عليه الإمام الذهبي بقوله : صدق رحمه الله . ففي الحديث " ألا لا يخلون رجل بامرأة فإن ثالثهما الشيطان " .





2 – أما التراسل الخاص بين الأعضاء ، خاصة بين الرجال والنساء ، فيجوز بقدر الحاجة ، كأن يكون هناك إشكال وسؤال عنه ، أو يكون هناك تنبيه وتوضيح ، أو نصيحة لا يحسن أن تُقال على الملأ .

وبشرط أن لا تتعدى تلك العلاقات هذا القدر إلى التعارف المُشار إليه ، أو تصل إلى إعطاء أرقام الهواتف ، أو تبادل الصور ، كل ذلك بحجة التعارف للزواج !







3 – أكره التخاطب بمثل هذه العبارات ( عزيزتي – أختي الغالية - ... ( ونحوها من عبارات التلطف التي ربما كسرت قلوب القوارير ، وقد قال عليه الصلاة والسلام : رفقاً بالقوارير . لا تكسر القوارير . قال ذلك لمن يحدو ويُنشد بصوت حسن .



ويكتفي بالتخاطب بمثل عبارة : أختي الفاضلة / الكريمة / ... ونحو ذلك .



ومثل هذه العبارات بعض الوجوه التعبيرية التي لا تمتّ للحياء بِصِلـة .





4 – لا يجوز للفتاة أو للشاب تجاوز علاقة الكتابة في منتدى واحد إلى صداقات خارج إطار المنتدى ، أو المحادثة عبر الماسنجر ، أو التراسل عبر البريد ؛ سـدّاً للذريعة ، وإغلاقاً لِباب الفتنة .

ويُستثنى من ذلك التراسل لأجل النصيحة أو السؤال عما أشكل ونحو ذلك .







5 – لا يأثم طالما أنها مشاركات مُنضبطة بالأُطـر الشرعية .



وعليك أخي الحبيب الحرص على نشر الخير ، ومُناصحة الأعضاء ، خاصة من يظهر منه التقصير ، أو من تلحظ عليه ارتكاب منكر في المنتدى .



والتنبيه على الأعضاء – رجالا كانوا أو نساءً – على التقيّد بشروط المنتدى

والتذكير بأن من تأتيه رسائل خاصة أو بريدية عبر المنتدى بقصد التعارف بين الجنسين أو يتعرّض لمضايقات ورسائل غرام أن عليه إخبارك لتقوم بما تراه حيال الموقف في حينه .



والله يحفظك ويرعاك

الشيخ : عبد الرحمن السحيم



..................................................








فيا حبذا أن توضع خطوط حمراء يمنع تجاوزها أثناء التعامل بين الجنسين

لا أقول هذا من باب التشكيك بأخلاق إخوتي و لكن للشيطان خطوات يبدأ بالصغائر حتى يصل للكبائر ...



و أيضاً هناك من التواقيع و الصور الشخصية ما تأتي بالشبهة لصاحبها أولاً ثم للمنتديات



فليست أهلاً لأن توضع رمزاً لعبّاد الرحمن



فلا يجوز بأي حال من الأحوال عرض صور ذوات الأرواح بلا حاجة فما بالكم إن كنت تعبّر عن المرأة أو هيئتها

فتذكروا يا رحمكم الله أننا محاسبوووووون ما خلقنا عبث نجوب الأرجاء خلف ملذاتنا فكل صورة ماجنة يتحمل وزرها واضعها و ولي الأمر هنا ... الإداراة بطاقمها ...









..................................................








السؤال



شيخنا الفاضل كثرة في العديد من المنتديات التواقيع التي تحمل الصور ذوات الأرواح سواء كانت لرجال ام لنساء فهل تجوز مثل هذه التواقيع ام لا ؟؟ افيدوننا مأجورين وجزاك الله كل خير






الجواب :



لا يجوز نشر صُور ذوات الأرواح لا في التصاميم ولا في التواقيع .

وقد جاء الوعيد الشديد والتهديد الأكيد في حقّ من صَوّر صُورة ، وأنه يُكلّف يوم القيامة أن يَنفخ فيها الروح ولن يستطيع ذلك ، وإنما ذلك من باب التحدّي له ، وإقامة الحجة عليه .

وجاء لعن المصوِّرين .





وقد يَقول قائل : إني لا أُصوِّر الصُّوَر .. وكلما أعمله أني أضَع صُوَر ذوات الأرواح في التوقيع أو في التصميم .

فيُقال له : الراضي كالفاعل ، فالذي يرضى بالمعصية والمنكَر كالذي فَعَله .

ألَـم تسمع إلى قوله عليه الصلاة والسلام : ستكون أمراء فتعرفون وتنكرون ، فمن عرف برئ ، ومن أنكر سلم ، ولكن من رضي وتابع . قالوا : أفلا نقاتلهم ؟ قال : لا . ما صَلّوا . رواه مسلم .



فالمسألة خطيرة وعظيمة .. إي والله .. ليست بالهيّنة ..



ويزداد الأمر سوءا ، ويَعظُم الذَّنْب إذا كان الصورة لامرأة يُفتَتَن بها ، أو لِسفلة من حُالة المجتمع من المغنّين أو الممثلين ؛ فإن من نشر صُورَهم فقد عرّض نفسه لِمقتِ الله ، وسوف يَحمِل الإثم مُضاعفا ، إثمه وذَنْبَه وإثم من فتَنه أو أضلّه .



ونسأل الله السلامة والعافية



والسلامة لا يَدِلها شيء .



وإن قال قائل : التصوير الفوتوغرافي مُختَلَف فيه .

قيل له : الخلاف فيه أولاً ضعيف ، لأنه خِلاف الأدلة الصحيحة التي تَعُمّ كل صُورة وتصوير لذاوت الأرواح مِن إنسان وحيوان وطير وغيرها من ذوات الأرواح .



ثم إن الإنسان لن يُسأل يوم القيامة : لِـمَ لََـمْ تُصوِّر صُور ذوات الأرواح ؟

ولكنه سوف يُسأل : لِمَ صَوّرت صَُور ذوات الأرواح .. بل سوف يُوقف مَوقِف العاجز الذليل ، فيُطلَب منه نفخ الروح بِتلك الصّور التي صوّرها .



وقد تساهل كثير من الناس بشأن الصور ، وفُتِنوا بها .



وهذه بلية ورَزِيّـة .



والله المستعان



والله أعلم





الشيخ عبدالرحمن السحيم



..................................................








و أيضاً لا حظت تجاوز البعض في نشر خواطر الحب و الغرام و الهيام و هذا ما لا ترضاه الفطرة السليمة فما بالكم بالدين ...؟!!!





..................................................








السؤال :



ما حكم كتابة وقراءة والاستماع إلى شعر الغزل ؟وماحكم كتابة الغزل في المنتديات وماهي ضوابطه؟مع العلم أن معظم الذين يكتبون في المنتديات من المراهقين أعمارهم من15 إلى 25 من الجنسين،ومن خلال مشاركتي في المنتديات أرى بعض المشاركين فيها يكتبون مواضيع فيها أشعار غزليه أو قد يكون الموضوع عاطفياً يتحدث عن مشاعر الرجل أو المرأة، فما حكم كتابة مثل هذه المواضيع؟ مع العلم بأنها ليست موجهة إلى شخص معين بل إلى نكره ؟ وما نصيحتكم لنا عندما نرى مثل هذه المواضيع أفيدونا أفادكم الله؟ومارأيك في الداعية إلى الله الذي انشغل بالغزل وأهله أي القصائد الغزلية. ياشيخ خالد عاجل جدا ننتظر هذه الفتاوي، والاعضاء ينتظرون هذه الفتوى بالتفصيل، وأيضا ياشيخ لا تنسى المفاسد المترتبة على الغزل وأهله.






الجواب :



الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد:

فشعر الغزل هذا ينقسم إلى قسمين:

القسم الأول : أن يكون أمراً عارضاً ليس مقصوداً ولا فيه فُحش فهذا جائز، ومثل هذا ما كان يفعله بعض الشعراء في الجاهلية وبعد الإسلام، وهو أنهم يسطرون في بعض قصائدهم شيئاً من الغزل كقول زهير بن أبي سلمى: بانت سعاد فقلبي اليوم متبول..إلى آخره، وقد ذكرها زهير في حضرة النبي صلى الله عليه وسلم،فهذا ليس مقصوداً وإنما جاء عرضاً لاعتياد الناس عليه وليس فيه فحش.

القسم الثاني : ما كان مقصوداً وفيه فُحش، ومثل ذلك الذي يسأل عنه الأخ السائل، وهو الموجود في الأغاني المعاصرة ونحو ذلك، فإن هذا لا يجوز؛ لقول الله عز وجل: (وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ)(القصص: من الآية 55)، وأيضاً أن هذا سبب للفتنة وما كان سبباً للفتنة فإنه يجب على المسلم أن يبتعد عنه،ويحرم عليه الجلوس في مجلس يقال فيه؛ لأن في ذلك تعاون على الإثم والعدوان الذي نهانا الله عنه فقال عزوجل: ( وتعاونوا على البر والتقوى ولاتعاونوا على الإثم والعدوان ) سورة المائدة آية – (2 ).

أما طالب العلم و الداعية،فنقول لا ينبغي للداعية أن ينشغل بهذه الأمور وتقدم بيان حكم هذه الأمور، الذي ينبغي على الداعية إذا كان حقاً داعية، ألا يشغل وقته بما لا يفيد وقد يكون محرما،ً فإن الوقت هو الحياة، والنبي صلى الله عليه وسلم يقول: ( نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس، الصحة والفراغ)، أخرجه البخاري من حديث ابن عباس رضي الله عنه.

فعلى الداعية أن يشغل وقته في هم الدعوة والقراءة فيما يدعو إليه، ومعرفة أحوال المدعو، والنظر في أساليب الدعوة المتجددة والأخذ بها إلى آخره، وأيضاً حضور مجالس العلم والذكر وحِلَق العلماء والقراءة وتعلم العلم الشرعي؛ لكي يدعو إلى الله على بصيرة، كما قال سبحانه وتعالى: (قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ) (يوسف:108).



.................................................. ...........

///////////////////////////////////////////////////








المنتديات لا أظنكم وضعتموها لمجرد التسلية الجوفاء ، فطريقة تقسيمها تُعبّر عن ثقافة عالية يقودها إداريون متمكنون و أعضاء فريدون ، فحتى تكون صرح بارز يلزمه قواعد متينة صلبة و هذه لا تؤخذ إلا من الدين الحكيم ....

















همسة //



أنعم الله عليكم بمنتديات لماذا لا توجه نحو الوجهة الإسلامية ؟

لماذا لا تكون بيئة خصبة يُنهل منها الشهد المستساغ ؟

لماذا لا تكون منبراً للدعوة للدين الحكيم ؟؟

حتى تكون يوم الدين حجة لكم لا عليكم



انتبهوا قبل فوات الأوان



و تذكروا :

( مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيد )







و ما من كاتبٍ إلاّ سيفنى ... و يبقى الدهر ما كتبت يداهُ

فلا تكتبْ بكفك غيرَ شيئٍ ... يسُرُكَ في القيامة أن تراه







راجعوا أنفسكم ... نظموا أموركم ... قوّموا نهجكم

سخروا أقلامكم و جهودكم

لإنتاج صدقات جارية

لكم في محياكم قبل مماتكم

يمكن انا كنت فعلا بهزر مع ناس فى المنتديات عادى لكن من دلوقتى لاحبيت اختم مواضيعى فى المنتدى بموضوع اسلامىيفضل معايا ليوم الدين



اللهم تجاوز عنا ، أغفر لنا ، أرحمنا



ألا هل بلغت اللهم فاشهد

ألا هل بلغت اللهم فاشهد

ألا هل بلغت اللهم فاشهد







منقول




لماضة باشا rondrilla غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02-19-2010, 11:08 PM   #2 (permalink)
• ĞêŋęŘąl MąŋāģęŘ •
 
الصورة الرمزية Scorpion
 




 
Scorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond repute
إرسال رسالة عبر MSN إلى Scorpion إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Scorpion إرسال رسالة عبر Skype إلى Scorpion

افتراضي


لا واضح تمام انك واخدة موقف حاسم



بس مظنش ان كلنا هنعمل بكلامك اكيد فى اللى هيطبقة واكيد مفيش حد هيعمل بيه





ولو هو كدة فعلا القوانين اللى انتى كاتبها يبقى مليش غير رد واحد هقولهولك ودة 100% وانا متاكد انك هتعملى بيه





لما هى كل حاجة ليها حدود وقوانين كدة بالطريقة دى يبقى من الافضل والصح ان مفيش بنات بقى تخش على المنتديات تانى لا تفيد ولا تستفاد



ودة الحل مدام بقى انتوا عايزين كدة وعمالين تفتوا على مزاكوا



التوقيع








For Uploder
Short Link | Up Imag | Help Uploder
Scorpion غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02-19-2010, 11:19 PM   #3 (permalink)
مراقب سابق !
 
الصورة الرمزية Samurai
 




 
Samurai على طريق التميز

افتراضي


انا مع عصام فى اللى قالة

الاصح بقى انكوا متخشوش المنتدى لا سبب علشان حرام

والحرام برضة انكوا تعملوا اميل والمفروض يكون اسمك الاخت العزيزة وبالمرة لبسى توقيعك نقاب




التوقيع

Samurai غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02-20-2010, 12:02 AM   #4 (permalink)
عضو جديد
 




 
passenger على طريق التميز

افتراضي


شكرا لصاحبة الموضوع

جزاكى الله خيرا





ولية تعليق





اقتباس:
لما هى كل حاجة ليها حدود وقوانين كدة بالطريقة دى








معلش سؤال

هو مين اللى حط الطريقة دى

شيوخ ناس قارية وفاهمة

بلاش دول

اقرى اى كتاب من كتب الشيوخ المشهورين بيتكلم عن الموضوع دة



مثلا ابن القيم ,محمد حسان ,اى حد معروف



هيقولو نفس الكلام دة "الخاص بالتعارف"





بلاش الشيوخ

الاية دى





( يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا ) الأحزاب/32



دة كلام ربنا





سؤال بقى



هو الكلام دة موجةة لمين



موجهه لنساء النبى



اللى هما اطهر واشرف نساء على وجهه الارض



حد عندة اعتراض ف كدا؟؟





طيب نساء النبى لو هيحصل وهيتكلمو مع حد هيتكلمو لية اكيد عشان فايدة يفيدو حد بحاجة



طيب سوال هيكلمو مين؟؟؟



الصحابة طبعا



احسن الرجال خلقا ودينا





يعنى ناس كويسة جدا هتكلم ناس كويسة بردة





لكن مع ذلك الاية نزلت عشان يتمنع حدوث اى حاجة عغلط

الكلام دة موجهة لاعلم ناس بالدين



احنا بقى يتقالنا اية



العصر غير العصر



الكلام مع الجنسين بقى عادى جدا وخرج عن الحدود كتير اوى



انا مقلتش محدش يكلم بنت او مفيش بنت تكلم ولد "ينفع يتكلمو عادى ف حدود يرضاها الشرع مش الشعب"







يعنى بعد دة كلة المفروض اى بنت تاخد نساء النبى قدوة ليها ونفس الحال الرجالة ياخدو الرسول صلى الله علية وسلم والصحابة قدوة ليهم





اذا كن دول اتقالتلهم الاية دى

احنا بقى اللى الحمد لله معرضين للفتن فى اى وقت يتقلنا اية



سؤال وجيهه حد يرد علية



passenger غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02-20-2010, 12:05 AM   #5 (permalink)
عضو جديد
 




 
passenger على طريق التميز

افتراضي


اى واحدة عاوزة تشارك باى موقع تقدر تشارك عادى مع مراعاه التعامل مع الشباب



يعنى تقصر الكلام مفيش ميوعه فى كلامها والكلام للفايدة بس مش اكتر





اقتباس:
والحرام برضة انكوا تعملوا اميل



ممكن توضح عشان افهم



والمفروض يكون اسمك الاخت العزيزة وبالمرة لبسى توقيعك نقاب


ياريت لو سمحت الاسلوب يكون احسن شوية



صاحبة الموضوع اتكلمت باسلوب كويس من غير تريقة ومن غير متجرح حد باحترام يعنى





السلام عليكم



passenger غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02-20-2010, 12:38 AM   #6 (permalink)
• ĞêŋęŘąl MąŋāģęŘ •
 
الصورة الرمزية Scorpion
 




 
Scorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond repute
إرسال رسالة عبر MSN إلى Scorpion إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Scorpion إرسال رسالة عبر Skype إلى Scorpion

افتراضي


بص يا كبير





من الاخر انا معنديش وقت اضيعه فى الحوار دة لان حوار فكسان من الاخر



كلمه لكل البنات المحترمة واللى غير محترمة



البنت ملهاش الا بتها فى الاخر ياعنى اية بنت هتقد على النت و هتعمل بكل القوانين دى صدقنى عمرها ما حصلت ولا هتحصل

حتى الاخت الفاضلة اللى بتتكلم دى حرام علسها اساسا انها دخلت وثعدت على النت انت عايز تفهمنى ان اهلها موافقين انه تقعد على النت وهى داخلة برضاهم



بص يابن الحلال كل واحد ربنا خلق فيه عقل علشان يتصرف ويتحكم بيه لنفسة مش يتحكم فى الاخرين



وحوار المفتيين دة اكيد كدب وحتى لو قالوا كدة يبقى بدعه



بص البنات بتدتخل على النت مش اكتر انهم يعاندونا بس ويفضلوا يقولك البنت زى الولد وبكرة هتلاقى البنت بتاخد الميراث بتاعها زى الولد طبعا علشان يبقوا ساوا مبين النوعين





من الاخر



البنات ملهاش غير طبعا عبادة ربنا و المطبخ و بيتها وجوزها





اما غير كدة لا اؤمن باى انثى تعمل اى شئ غير ذلك ايش فهمكوا انتوا فى الصور والفوتوشوب انتوا اخاركوا تخرتوا بصل وتقطعوا بطاطس



وياعم احنا هنزيد اية لما نكلم السنيوريتا اللى زى دى



ياعم البلد مليانه حريم والف واحده تتمنا ان واحد يتجوزا علشان تشتغل خدامه عنده مش تعمل صور فوتوشوب



ومن الاخر بلاش كلام فى الموضوع دة تانى



وقفلوا الليله دى على كدة واللى مش عجبوا المنتدى يفوت طيارة



التوقيع








For Uploder
Short Link | Up Imag | Help Uploder
Scorpion غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02-20-2010, 01:50 AM   #7 (permalink)
عضو جديد
 




 
passenger على طريق التميز

افتراضي


[quote name='samurai' post='958982' date='Feb 19 2010, 11:19 PM']انا مع عصام فى اللى قالة

الاصح بقى انكوا متخشوش المنتدى لا سبب علشان حرام

والحرام برضة انكوا تعملوا اميل والمفروض يكون اسمك الاخت العزيزة وبالمرة لبسى توقيعك نقاب

[/quote]





اقتباس:

البنت ملهاش الا بتها فى الاخر ياعنى اية بنت هتقد على النت و هتعمل بكل القوانين دى صدقنى عمرها ما حصلت ولا هتحصل
بالعكس حصلت ومازالت بتحصل

وغالبا اللى بيتقال على البنات دول انهم معقدين



اقتباس:

حتى الاخت الفاضلة اللى بتتكلم دى حرام علسها اساسا انها دخلت وثعدت على النت




حرام فى اية انها دخلت النت



متنساش ان النت سلاح ذو حدين لاى حد

فية حاجات كويسة وفية حاجات وحشة

يعنى هى او انت ممكن تستفاد منة وممكن تضر نفسك منة

يعنى استخادمة هو اللى بيحدد اذا كن حلال ام حرام للشخص اللى بيستخدمة والطريقة اللى بيستخدمها





اقتباس:
انت عايز تفهمنى ان اهلها موافقين انه تقعد على النت وهى داخلة برضاهم
اومل يعنى اهلها هيدخلو النت فى بيتهم غصب عنهم

لية مفيش راجل فى البيت

بلاش راجل

مفيش ام واعية وعاقلة فى البيت







اقتباس:
بص يابن الحلال كل واحد ربنا خلق فيه عقل علشان يتصرف ويتحكم بيه لنفسة مش يتحكم فى الاخرين
والبينة مطلبتش تتحكم ف حد مجرد موضوع للعظة

نزلتة

وكل واحد حر يعمل بية او ميعملش

مهى مش هتيجى تضربنا على ادينا وتقولنا اسمعو الكلام زى العيال الصغيرة





اقتباس:
وحوار المفتيين دة اكيد كدب وحتى لو قالوا كدة يبقى بدعه
لا مش كدب دور ف جوجل عن كتب لمولفين بتثق فيهم

هتعرف انة مش كدب



بلاش المولفين



الاية اللى اتزكرت من شوية اللى هى موجودة بالقران

محدش يقدر يقول عليها كدب

دور فى التفسير للاية دى





اقتباس:
بص البنات بتدتخل على النت مش اكتر انهم يعاندونا بس
انت نسيت ان انا وانت والبنات ممكن نكون بندرس

يعنى البنت زيها زى الولد بتدرس يعنى اكيد هتحتاج نت



يعنى انا عندى فى الجامعه ما شاء الله على البنات اعداد كبيرة جدا لا تقارن باعداد رجالة الدفعه

حتى فى قسم حوالى اربعه شباب وسط تلاتين بنت تقريبا



واكيد البنات دول محتاجين يدورو على بحث لدكتور مثلا زيي وزيك موضوع علمى



فى دكاترة ستات فى الجامعه بيجيبو حاجات ليهم من النت



passenger غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02-20-2010, 01:51 AM   #8 (permalink)
عضو جديد
 




 
passenger على طريق التميز

افتراضي


اقتباس:
ويفضلوا يقولك البنت زى الولد
لا البنت مهما حصل مش زى الولد "فى حاجات معينة "



(وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَى) [آل عمران: 36]





اقتباس:
وبكرة هتلاقى البنت بتاخد الميراث بتاعها زى الولد طبعا علشان يبقوا ساوا مبين النوعين


مظنش ولو حصل يبقى دة منتهى التخلف





من الاخر



اقتباس:
البنات ملهاش غير طبعا عبادة ربنا و المطبخ و بيتها وجوزها
طيب ولو جوزها مات تعمل هى اية؟؟

تصرف على العيال منين؟







اقتباس:
اما غير كدة لا اؤمن باى انثى تعمل اى شئ غير ذلك


طيب الانثى دى مش امى وامك اختك مراتك خطيبتك حبيبتك الخ الخ



فى وظايف كتير مينفعش فيها الرجالة



زى مفى وظايف مينفعش فيها البنات اطلاقا "بس هما بيدخلو فيها منهم لله"



على سبيل المثال



السيدة عائشة



لولاها لضاع قسم كبير من سنة النبي، خاصة سنته الفعلية في بيته عليه الصلاة والسلام







اقتباس:
ايش فهمكوا انتوا فى الصور والفوتوشوب انتوا اخاركوا تخرتوا بصل وتقطعوا بطاطس
لحظة واحدة واية علاقة الصور والفوتوشوب بالموضوع



وبعدين هو البصل دة هيتقطع لمين مش عشان فى رجالة هتاكل



يعنى انا امى لو تعبت يوم هتبهدل مع الاكل



زوجتك لو متجوز وسابت البيت وطفشت هتتبهدل وهتتعب جدا



ياريت تقرا حاجات لانجازات المرأة





اقتباس:
وياعم احنا هنزيد اية لما نكلم السنيوريتا اللى زى دى


هتزيد ذنوب وسيئات عشان كلمتها





اقتباس:
ياعم البلد مليانه حريم والف واحده تتمنا ان واحد يتجوزا علشان تشتغل خدامه
وهى الواحدة بتتجوز عشان تشتغل خدامة!!!!!!!!



هى امك خدامة عندك او اختك خدامة



اعتقد ان الراجل هو اللى بيروح يخطب واحدة ومش هى اللى بتروح تخطبة هو اللى بيطلب مش هي اللى بتطلب



انت غلط فى البنات كتير جدا



بس ياريت متنساش ان لولا الانثى مكنتش هتكون موجود





اقتباس:
عنده مش تعمل صور فوتوشوب


اية حكاية صور الفوتوشوب دى؟؟



ممكن توضح ؟؟

اقتباس:
ومن الاخر بلاش كلام فى الموضوع دة تانى



وقفلوا الليله دى على كدة واللى مش عجبوا المنتدى يفوت طيارة


انا نفسى افهم الموضوع مضايقك اوى كدا لية



passenger غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02-20-2010, 02:07 AM   #9 (permalink)
• ĞêŋęŘąl MąŋāģęŘ •
 
الصورة الرمزية Scorpion
 




 
Scorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond reputeScorpion has a reputation beyond repute
إرسال رسالة عبر MSN إلى Scorpion إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Scorpion إرسال رسالة عبر Skype إلى Scorpion

افتراضي


لا لا لا لا



تصدق .. انت جبت كلامى كله وعمال تفصصه على مزاكك



بص بقى من الاخر كل واحد ياكل على الدرس اللى يعجبه



وكلامك دة كله فى الفاضى ومعنديش وقت اقراه حتى ولو كنت على نور وكلامك صح





فكك من الحوار الفكسان ويلعن البنات على سيرتهم على اللى عاوز يتجوز وعلى اللى عاوز يجيب خدامه واللى تعمل صور فوتوشوب ومش هقولك حكاية الفوتوشوب وخليها كدة حرقاك



ومن الاخر مفيش كلام هنا تانى فى الموضوع دة واذا حد اتكلم كلام مش عاجبنى مش هسكتله



وعندكوا منتديات للبنات المعقدات والشباب المعقدين روحوا سجلو هناك اما احنا هنا عايزين نعيش لينا يومين



ومش عايزين حد يجى يعقدنا فى عيشتنا هى دى حياتنا عجبانا كدة واللى مش عجبه يخبط دماغه فى الحيط



وانا عن نفسى مش هدخل التوبك دة تانى لانه ميستاهلش انى اعطل وقتى علشان اخش اتناقش فية



ولو الموضوع زاد عن حده هتلاقوه فى الارشيف



التوقيع








For Uploder
Short Link | Up Imag | Help Uploder
Scorpion غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 02-20-2010, 02:35 AM   #10 (permalink)
عضو جديد
 




 
passenger على طريق التميز

افتراضي


اقتباس:
وكلامك دة كله فى الفاضى ومعنديش وقت اقراه حتى ولو كنت على نور وكلامك صح
هعتبر دة هروب من الرد على كلامى دة







اقتباس:
ويلعن البنات على سيرتهم على اللى عاوز يتجوز وعلى اللى عاوز يجيب خدامه واللى تعمل صور فوتوشوب
بالنسبة للبنات اللى لعنتهم فى بنات احسن منى ومنك على راسهم السيدة عائشة والسيدة مريم وغيرهن



وبنات كتير من العصر الحالى

فياريت لو سمحت متلعنش حد

وبالنسبة للرجالة بردة فى افضل منى ومنك بمراحل كبيرة جدا

فياريت متغلطش فيهم



يقول صلى الله عليه وسلم :



«لا يكون اللعانون شفعاء ولا شهداء يوم القيامة»



قال جرموز الهجيمي: قلت يا رسول الله أوصني



قال: «أوصيك أن لا تكون لعاناً»،



أي أن لا تلعن معصوماً، فيحرم لعن المعصوم المعين فإن اللعنة تعود على اللاعن وصيغة المبالغة هنا غير مرادة.

شوف انت لعنت البنات عامة وكل واحد عاوز يتجوز ياترى فيهم كم واحد وواحدة كويسين





اقتباس:
ومش هقولك حكاية الفوتوشوب وخليها كدة حرقاك
وهى هتحرق دمى لية انا بمنتهى الهدوء على عكسك

انت بتقول حاجة ملهاش علاقة بالموضوع

يبقى الغلط عند مين





اقتباس:
ومن الاخر مفيش كلام هنا تانى فى الموضوع دة


الجملة دى مش انت اللى كتبتها بردة من شوية



اقتباس:
بص يابن الحلال كل واحد ربنا خلق فيه عقل علشان يتصرف ويتحكم بيه لنفسة مش يتحكم فى الاخرين
ملكش الحق تقول مفيش كلام هنا تانى بالموضوع

كل واحد حر يقول اللى هو عاوزة طلاما فى حدود وفى احترام





اقتباس:
واذا حد اتكلم كلام مش عاجبنى مش هسكتله
ما شاء الله عليك

نازل فى الموضوع شمال من الصبح

وبيترد عليك بذوق وادب

ماشاء الله على ردودك

صراحة لا تعليق





اقتباس:
وعندكوا منتديات للبنات المعقدات والشباب المعقدين روحوا سجلو هناك
انا من اعضاء الموقع زى ما انت من اعضاء الموقع

ومفيش عضو لية حق يقول عضو الجملة دى

اقتباس:
اما احنا هنا عايزين نعيش لينا يومين


وهو انا او صاحبة الموضوع هناخد الهوا اللى بتتنفس بية



passenger غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إنشاء موضوع جديد  إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

جديد مواضيع قسم القسم الدينى

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are معطلة
Pingbacks are معطلة
Refbacks are معطلة



الساعة الآن 10:55 AM


منتديات داونلودز2

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML
 

 

   Downloadiz2.Com - Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd