منتديات داونلودز2


العودة   منتديات داونلودز2 > >

القسم الترفـــيهى قسم هتموت من الضحك فية

اقوى عروض الويندوز و اللينكس VPS مقدمة من شبكة داونلودز2 !@!

اكونت سيرفر ويندوز اسطورى ( 8 كور بروسيسور + 32 جيجا رام + كونكشن 1 جيجا ) فقط بـ 50 جنيهأ !@!



رأي شاب معقد في الجواز ( مش أنا طبعا )

الأمر لا علاقة له بعقدة أو ما شابه .. لكني توصلت إلى هذه الحقيقة في لحظة صفاء نادر أن تتكرر..

إنشاء موضوع جديد  إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 06-12-2010, 03:49 PM   #1 (permalink)
عضو سوبر
 
الصورة الرمزية mistro49
 




 
mistro49 على طريق التميز

افتراضي



الأمر لا علاقة له بعقدة أو ماشابه..

لكني توصلت إلى هذهالحقيقة في لحظة صفاء نادر أن تتكرر.. "مفيش فايدة من الجواز".. بس من غير ما حديتسرع ويتهمني بصفات يعاقب عليها قانون الصحافة والنشر.. تعالوا نفكر مع بعض وبهدوءفي الأسباب اللي تخلي واحد زيي يقدم على الزواج..





الاستقرار..










أول حجة يقولها المقبلون على الجواز "عاوز استقر يا أخي".. وكأنهقبل الجواز بيكون –ولا مؤاخذة- مش على بعضه.. وعامل –ولامؤاخذة تاني- زي حبايةالفول السوداني لما بيحطوها في القلاية... حبة فوق وحبة تحت..
بس مين قال إن الجواز يعني استقرار؟ ده اللي بيحصل بالعكس.. تعالنحسبها..
إنت دلوقت ساكن مع والدك ووالدتك ومزاجك فل الفل.. لا إيجار شقةولا قسط تليفزيون أو تلاجة.. ولا فاتورة تليفون تخليك تفكر تقطع لسان مراتك منلغاليغه عشان تبطل كلام فيه.. كل وجع الدماغ ده إنت بعيد عنه..
فين بقى الاستقرار لما تكتشف إنك مطالب تدفع في الشهر الواحدأكتر من ألف جنيه إيجار وأقساط؟ ده غير إنك والمدام أكيد هتحبوا تكسروا صيامكمالإجباري وتاكلوا أكلة محترمة في يوم واحد على الأقل من أيام الأسبوع.. فكر كده فيالاستقرار اللي هيحصلك لما تيجي في شهر وماتلاقيش معاك تدفع إيجار الشقة كده.. وهوبتلاقي نفسك إنت والمدام مطرودين براها.. ومقضيين الويك إند على الرصيف.. والناساللي راحة وجاية بتتفرج عليكم.. ده استقرار ولا استحمار ولا مؤاخذة؟!
الأولاد..




طبعا دي نعمة غالية جدا من ربنا -سبحانه وتعالى-.. بس برضه مشممكن تكون هي لوحدها سبب في الجواز.. ولو يا سيدي الأبوة عندك بالكيلو.. ومش عارفتوديها فين.. مافيش أكتر من دور الأيتام المنتشرة في كل حتة دلوقت.. يوم واحد فيالأسبوع.. هتروح فيه للأولاد في البيوت دي.. هتحبهم وهيبحوك وهتاخد ثواب كمان..
وعموما زيارة واحدة لأي مدرسة ابتدائي حكومية.. وحضورك للفسحة.. ورؤيتك للأطفال وهم "بيقطعوا" في بعض في الفسحة على أساس إن ده النشاط الوحيدالمسموح ليهم بأن يمارسوه.. زيارة واحدة بس كافية بأن تتراجع عن فكرة الزواج..
لأنك عارف نفسك عصبي.. ولو حصل يوم وجالك ابنك من المدرسة وهومتخرشم وسنانه متكسرة ومريلته متقطعة.. عشان "أبو دومة" ابن الناظر ضربه فيالفسحة.. ممكن تاخد حكم عشر سنين سجن لو إنتقمت لابنك وعلقت الناظر من قفاه في جرسالمدرسة.. يرضيك تخلف ابن وزمايله يعايروه بإن أبوه "رد سجون"؟!
الحب..
أهو ده بقى أكتر حاجة تخليك تفلسع من موضوع الجواز ده.. مش إنتعامل نفسك مثقف وبتقرا كتير.. .عمرك ما قريت عبارة "نابليون" الخالدة "الحب الذيينتهي نهاية سعيدة ليس حبا حقيقيا.. لأن قصص الحب تتغذى بالألم والمعاناة"..
هتعترض على "نابليون" بقى وتقول لي مش بيفهم هو كمان.. وإنه راجلبتاع حروب إيه اللي دخله في الحب والذي منه.. وهو يعني كان شايل قلبه وحاطط مكانهدبابة؟ ماهو بني آدم بيحب ويتحب..
وبعدين سيبك ياعم من "نابليون".. وحش.. واستعماري والكلام الكبيرده.. هتعترض بقى على "قيس" و"ليلى".. أهم عرب وحلوين وزي الفل أهه.. بذمتك كان حدهيفتكرهم ويحط أسماءهم بالبنط العريض في سجل المحبين الخالدين على مر التاريخ.. لوكان الحاج "أبو ليلى" طلع جدع ووافق إنه يجوز بنته لـ"قيس" بعد ما فضحها وجابسيرتها في قصايده!..

لأ طبعا..
يبقى احسبها بالعقل.. إنت عاوز اسمك إنت وحبيبتك يتخلد في كتبالعشق والغرام.. ولا عاوز قصة حبك تدوب مع كل قصص الحب اللي انتهت بالجواز.. تحبتكون "قيس وليلي".. ولا "عوضين ويسرية" اللي اتجوزوا بعد قصة حب ملتهبة.. وماعادوشفاكرين من الحب إلا "حب العزيز".. ومن الالتهاب.. سوى الحياة اللي "التهبت" أو "اتهببت" بنار الأسعار!
الأكل.. وما إلى ذلك..




ودي برضه نقطة غير منطقية على الإطلاق.. تتجوز عشان أكلة حلوة؟! ده إنت غريب قوي يا أخي.. أمال المطاعم اللي مالية البلد دي إيه؟ ده حتى المشروعالوحيد اللي بيتفح وعمره ما يفشل هو المطاعم..
لو إنت اتجوزت وأنا اتجوزت وكل واحد أكل في بيته.. مين بقى هيروحياكل في المطاعم.. والناس اللي بتشتغل فيها هيعملوا إيه.. يعني عشان تتجوز سيادتكوتاكل أكله حلوة.. نضرب اقتصاد البلد.. ليه الأنانية دي؟!
هتقول لي: عشان الهدوم.. ياعم تتغسل كويس.. وتتكوي كويس.. ودهبقى سبب غير مقنع من زوايتين.. أولهما إنك في الحالة دي تتجوز لك غسالة أتوماتيكأحسن.. وتتجوز عليها مكواة كمان.. تاني حاجة إنك برضه هتكون سبب في إفلاس عم "محمود" المكوجي اللي على ناصية شارعكم.. لأنك خلاص هتبطل تكوي عنده.. والخمسين قرشاللي كنت بتعطيها له كل يوم ماعدتش هتدفعها.. يرضيك تعمل في عم "محمود" كده..؟
يعني تبني سعادتك على أحزان الآخرين..

يا راجل بلاش كلامفارغ..

قال أتجوز قال!

منقول احسن حد يقول اني اللي كاتبه




mistro49 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
قديم 10-13-2010, 07:40 PM   #2 (permalink)
عضو مبدع
 




 
كريم محجوب على طريق التميز

Wink


توبيك رائع



كريم محجوب غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إنشاء موضوع جديد  إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

جديد مواضيع قسم القسم الترفـــيهى

أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are معطلة
Pingbacks are معطلة
Refbacks are معطلة



الساعة الآن 07:45 AM


منتديات داونلودز2

RSS RSS 2.0 XML MAP HTML
 

 

   Downloadiz2.Com - Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd